1. Onze kennisbank
  2. Opbouw lesmateriaal
  3. Wereldoriëntatie voor groep 5 t/m 8

Leerlingen voorbereiden op een wereldoriëntatietoets

In dit artikel lees je hoe je je leerlingen kunt voorbereiden op een toets voor wereldoriëntatie.

Groep 5 t/m 8 Wereldoriëntatie

Door het afnemen van een toets kun je eenvoudig zien hoe goed je leerlingen bepaalde onderwerpen beheersen. Als leerkracht kun je deze informatie gebruiken om je leerlingen verder te begeleiden. Het is dan wel belangrijk om je leerlingen goed voor te bereiden, zodat je een duidelijk beeld krijgt van hun kennis. Lees in dit artikel hoe je je leerlingen kunt voorbereiden op een toets voor wereldoriëntatie.

De wereldoriëntatietoetsen van Faqta

Eén manier om een Wereld-thema af te sluiten is middels de toets. De toets is beschikbaar op papier, maar is ook digitaal af te nemen. Wil je meer weten over de (digitale)toets, waar je die kunt vinden en hoe je de resultaten kunt bekijken? Lees dan dit artikel

Voorbereiding op de toets

Voor elk Wereld-thema is er een samenvatting en een belangrijke woordenlijst beschikbaar. Deze materialen kunnen je leerlingen gebruiken voor het leren van een wereldoriëntatietoets. Je kunt ze bijvoorbeeld meegeven om thuis te leren. 

Echter door een eigen samenvatting te maken, blijft de lesstof nog beter hangen. Bovendien is dit een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Je kunt er dus ook voor kiezen om leerlingen een eigen samenvatting te laten maken. Bekijk hieronder hoe je dit per groep kunt opbouwen:

  • In groep 5 gaan je leerlingen voor het eerst toetsen maken voor wereldoriëntatie. Geef daarom in deze groep de samenvatting en belangrijke woordenlijst mee, zodat je leerlingen kunnen oefenen met leren voor de toets.
  • In groep 6 kun je je leerlingen vragen om een klein stuk van de samenvatting zelf te schrijven. Laat ze vervolgens hun eigen samenvatting vergelijken met de samenvatting van Faqta. Gedurende het schooljaar kunnen je leerlingen zo stapsgewijs toewerken naar het maken van een eigen samenvatting. 
  • In groep 7 kun je leerlingen in samenwerking een samenvatting maken. Maak samen (in groepjes of klassikaal) een mindmap van het Wereld-thema en geef de samenvatting en belangrijke woordenlijst als naslagwerk mee naar huis. 
  • In groep 8 kun je je leerlingen zelfstandig een samenvatting laten maken. Dit kan in geschreven tekst, maar ook in een woord- en/of mindmap. Als naslagwerk kun je de samenvatting en belangrijke woordenlijst naar huis meegeven.