Overslaan naar inhoud
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Veelgestelde vragen over de ParnasSys-koppeling

In dit artikel lees je het antwoord op veelgestelde vragen over de koppeling tussen Faqta en ParnasSys

1. Rechten en toegang

  • Hoe kan ik controleren of ik beheerder ben in ParnasSys?
    Alleen beheerders in ParnasSys kunnen de koppeling met Faqta instellen. Controleer in ParnasSys of je beheerder bent door naar de beheerdersinstellingen te gaan of vraag dit na bij je ICT-coördinator.
  • Kan ik meerdere beheerders aanstellen in Faqta voor de ParnasSys-koppeling?
    Ja, je kunt ervoor kiezen om meerdere beheerders in te stellen in Faqta, zolang ze ook beheerder zijn in ParnasSys. Neem hiervoor contact op met service@faqta.nl of laat de beheerder(s) het formulier invullen op deze pagina: https://faqta.nl/parnassys-koppeling.

2. Autorisatiesleutel

  • Wat moet ik doen als ik de autorisatiesleutel ben vergeten of kwijt ben?
    De autorisatiesleutel kan maar één keer worden bekeken tijdens het instellen. Als je deze kwijt bent, moet je een nieuwe sleutel aanmaken in ParnasSys.
  • Hoe vaak moet ik de autorisatiesleutel vernieuwen?
    De autorisatiesleutel hoeft meestal niet vernieuwd te worden, tenzij de koppeling wordt verbroken of je de sleutel opnieuw instelt.
  • Kan ik een nieuwe autorisatiesleutel aanvragen zonder de huidige koppeling te verliezen?
    Ja, maar dit verbreekt tijdelijk de koppeling met Faqta. Zorg ervoor dat je de nieuwe sleutel direct invoert in Faqta om de verbinding te herstellen.

3. Leerkrachten koppelen

  • Wat als een leerkracht al een Faqta-account heeft met een ander e-mailadres dan in ParnasSys?
    Zorg ervoor dat de e-mailadressen gelijk zijn in beide systemen om dubbele accounts te voorkomen. Pas eventueel de gegevens in Faqta aan.
  • Hoe koppel ik een leerkracht die wel in ParnasSys staat, maar niet verschijnt in het koppelmenu van Faqta?
    Controleer of de leerkracht in ParnasSys aan een groep is gekoppeld. Leerkrachten zonder groepskoppeling worden niet in Faqta getoond.
  • Wat gebeurt er met een leerkrachtaccount als ik ervoor kies om een leerkracht niet te importeren?
    Het account blijft in ParnasSys, maar wordt niet zichtbaar in Faqta. Je kunt deze later alsnog importeren.

4. Groepen koppelen

  • Wat gebeurt er met groepen die al in Faqta staan en ik oversla tijdens het maken van de koppeling?
    Deze groepen worden niet in Faqta aangemaakt en alle gegevens van die groepen zullen in Faqta worden verwijderd. 
  • Kunnen groepen die ik later toevoeg, dezelfde PIN-code krijgen als bestaande groepen?
    Nee, groepen die later worden toegevoegd krijgen altijd een nieuwe PIN-code.

5. Leerlingen koppelen

  • Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen die in meerdere groepen zitten correct worden gekoppeld?
    Je hoeft de leerling maar één keer te koppelen aan de stamgroep. Als de leerling in meerdere groepen zit die ook in Faqta worden geïmporteerd, wordt de leerling hier automatisch ook aan toegevoegd. 
  • Kan ik leerlingen later aan ParnasSys toevoegen zonder opnieuw te koppelen?
    Ja, als je de leerling toevoegt in ParnasSys zal deze bij de eerstvolgende synchronisatie ook worden toegevoegd aan de groep in Faqta.
  • Hoe verander ik de avatar van leerlingen als ik ze heb toegevoegd vanuit ParnasSys? Als de leerling vanuit ParnaSsys is toegevoegd aan Faqta, kun je de afbeelding veranderen op de instellingenpagina. Ga bij Instellingen naar Groepenoverzicht, klik op de groep waar de leerling(en) in zitten en vervolgens op het tandwieltje per leerling om dit te wijzigen.

6. Synchronisatie

  • Hoe vaak vindt de automatische synchronisatie plaats?
    De automatische synchronisatie gebeurt dagelijks in de nacht.
  • Kan ik ergens een logboek inzien van wat er tijdens een synchronisatie is gebeurd?
    Momenteel is er geen specifiek logboek beschikbaar voor inzage door de beheerder. Wij kunnen de wijzigingen per synchronisatie wel zien in ons systeem. Als er fouten zijn gemaakt tijdens een synchronisatie, neem dan contact op via service@faqta.nl.

7. Koppeling beheren

  • Kan ik een synchronisatie plannen op een specifiek tijdstip?
    Nee, de automatische synchronisatie gebeurt altijd 's nachts.
  • Wat gebeurt er als ik de koppeling per ongeluk beëindig?
    De gegevens blijven in Faqta behouden, maar toekomstige wijzigingen in ParnasSys worden niet meer doorgevoerd. Je kunt de koppeling opnieuw instellen met een nieuwe autorisatiesleutel. Als je hiervoor kiest hoef je niet alle gegevens opnieuw te koppelen, omdat de koppeling tussen de Faqta en ParnasSys gegevens al eens gemaakt is. 
  • Kan ik de huidige koppeling tijdelijk pauzeren zonder alle gegevens te verliezen?
    Nee, je kunt de koppeling alleen beëindigen of opnieuw instellen.

8. Foutmeldingen en problemen

  • Wat moet ik doen als een leerkracht of groep niet wordt gesynchroniseerd?
    Controleer of de koppeling actief is en of er geen conflicten zijn tussen gebruikers of groepen. Gaat het nog steeds fout? Stuur dan een e-mail naar service@faqta.nl.
  • Waarom zie ik sommige leerkrachten niet in het koppelscherm, terwijl ze wel in ParnasSys staan?
    Dit kan komen doordat de leerkracht niet aan een groep is gekoppeld in ParnasSys.

9. Beveiliging en privacy

  • Hoe wordt de privacy van leerlinggegevens gewaarborgd tijdens de koppeling?
    Faqta volgt strikte beveiligingsprotocollen en verwerkt gegevens volgens de AVG-richtlijnen.
  • Wat gebeurt er met gegevens als ik de koppeling verwijder?
    De bestaande gegevens blijven in Faqta behouden, maar toekomstige wijzigingen in ParnasSys worden niet meer doorgevoerd.
  • Wie heeft toegang tot de koppelinstellingen binnen Faqta?
    Alleen beheerders van de school kunnen de koppelinstellingen wijzigen.

10. Beheerder van meerdere scholen

  • Ik ben beheerder van meerdere scholen in ParnasSys, kan ik de koppeling voor meerdere scholen instellen?
    Het is mogelijk om de koppeling voor meerdere scholen in te stellen, maar er komt wel extra bij kijken. Het is namelijk vereist dat je per school een account hebt in ParnasSys en in Faqta. Wij hebben een stappenplan uitgeschreven waarin je kunt lezen hoe je dit het beste kunt aanpakken, neem contact op via service@faqta.nl om deze handleiding te ontvangen.