In dit artikel lees je algemene informatie over onze taalmethode; Faqta Nederlands.
Faqta Nederlands is een thematische taalmethode voor groep 4 t/m 8, waarin taal, technisch lezen en begrijpend lezen geïntegreerd aan bod komen binnen dezelfde thema’s als wereldoriëntatie. Leerlingen werken meerdere keren per week vanuit verschillende invalshoeken aan één onderwerp, hiermee gaan ze gedurende vijf weken diepgaand aan de slag. De methode is gebaseerd op de nieuwe concept kerndoelen voor Nederlands (2025), met uitzondering van (werkwoord)spelling, waarvoor een aanvullende methode nodig is.
De methode heet bewust ‘Faqta Nederlands’ en niet ‘Faqta Taal’. De naam sluit aan bij de terminologie van de kerndoelen vanuit SLO. Daarin wordt Nederlands gezien als een samenhangend vakgebied dat lezen, schrijven, spreken, luisteren, gesprekken voeren en taalbeschouwing omvat. Door deze benadering overstijgt Faqta Nederlands losse taallessen: het is bedoeld voor scholen die rijk, betekenisvol en samenhangend taalonderwijs willen bieden.
Taal
Faqta Nederlands besteedt aandacht aan diverse onderdelen van taalonderwijs. Leerlingen werken actief aan hun taalvaardigheid, met afwisselende en praktische oefeningen.
Thematisch taalonderwijs van Faqta
Taalbeschouwing in Faqta Nederlands
Voortgezet technisch lezen (met LIST)
Voor voortgezet technisch lezen maakt Faqta gebruik van de bewezen LIST-aanpak (Leesinterventieproject voor Scholen met een Totaalaanpak). Deze aanpak is gericht op het verbeteren van de leesvaardigheid en het vergroten van het leesplezier, dat je inzet tijdens het zelfstandig of het vrij lezen. Kinderen oefenen structureel om vlot en nauwkeurig te kunnen lezen in zelfgekozen boeken.
Begrijpend lezen (met Close Reading)
Begrijpend lezen binnen Faqta wordt aangeboden via de Close Reading-aanpak. Hierbij duiken leerlingen diep in een tekst, om zo inzicht te krijgen in de opbouw, bedoeling en inhoud. Close Reading stimuleert kritisch denken en tekstbegrip door meerdere, intensieve leesmomenten.
Faqta Nederlands en spellingonderwijs
Faqta Nederlands bevat geen spelling omdat spelling niet thematisch kan worden aangeboden. Dit betekent dat je voor spelling je huidige methode moet blijven gebruiken of een aparte methode moet kiezen die hierin voorziet. Wel wordt het spellingsbewustzijn gestimuleerd, bijvoorbeeld bij stelopdrachten. We bieden alleen aan wat je nodig hebt om de werkwoordspelling goed aan te leren. Bijvoorbeeld leren wat het onderwerp van de zin is, of de persoonsvorm.