In dit artikel kun je meer lezen over Faqta Talent.
Van leerlingen wordt tegenwoordig steeds meer flexibiliteit en aanpassingsvermogen verwacht. Het wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker dat leerlingen kritisch kunnen denken, problemen kunnen oplossen en veilig kunnen omgaan met digitale media. Met Faqta Talent werk je aan deze vaardigheden. Lees in dit artikel meer over Faqta Talent.
Waarom Faqta Talent?
Faqta Talent kun je op verschillende manieren inzetten, afhankelijk van wat het beste past bij jou en jouw klas. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld zelfstandig een eigen onderzoekje uitvoeren, wat een positieve invloed kan hebben op hun motivatie. Leerlingen kunnen uit een breed aanbod onderwerpen kiezen. Op deze manier is het mogelijk om iets te onderzoeken waar ze zelf echt nieuwsgierig naar zijn. Je kunt Faqta Talent ook inzetten als differentiatiemateriaal. Bijvoorbeeld voor leerlingen in de klas die snel door het reguliere programma gaan en/of behoefte hebben aan meer uitdagende lesstof. Ook dit draagt bij aan een verhoogde motivatie van leerlingen.
Wat is Faqta Talent?
Faqta Talent bestaat uit allerlei mini thema's die zijn ingedeeld in verschillende onderwerpen. Je kunt de Faqta Talent-thema's vinden onder de kanalen die zijn aangegeven met een ster (zie de afbeelding hieronder). Je leerlingen hebben naast hun vaste planning ook altijd toegang tot deze thema's. Deze hoef je dus niet handmatig te verplaatsen naar leerlingen. Ze kunnen zelf de verschillende Talent-thema's doorlopen en er eventueel één uitkiezen.
Een Faqta Talent-thema bestaat uit een aantal (3 tot 6) kennistegels, afhankelijk van het thema. In deze kennistegels leert de leerling doormiddel van educatieve video's, weblinks en kennisvragen meer over een bepaald onderwerp.
Vervolgens kan er een eigen onderzoekje gestart worden. De benodigde informatie vinden je leerlingen in de "Zelf-onderzoeken"-tegel in het themaoverzicht (zie de afbeelding hieronder). In deze tegel staan er verschillende bronnen die je leerlingen kunnen gebruiken om zelf een onderzoeksvraag op te stellen, maar ze kunnen ook uit een voorbedachte vraag kiezen. Daarnaast vinden ze hier alle benodigde hulpmiddelen om de onderzoeksvraag te beantwoorden.
Nadat het onderzoek is uitgevoerd, kunnen je leerlingen hun bevindingen presenteren. Ook hier zijn verschillende hulpmiddelen voor beschikbaar. Bijvoorbeeld voor het maken van een muurkrant, nieuwsbrief of poster. Op deze manier sluiten de leerlingen hun eigen onderzoek op een leuke en leerzame manier af.