Topografie in Faqta

In dit artikel lees je hoe topografie bij Faqta in elkaar zit.

Groep 5 t/m 8 Vakgebied topografie

Met de topografie methode van Faqta creëer je een rijke leerervaring voor je leerlingen. Ze leren namelijk niet alleen de locatie van een stad of land, maar krijgen ook inzicht in hoe mensen daar leven, wat voor cultuur er heerst en welke historische gebeurtenissen er hebben plaatsgevonden. Bovendien komen er diverse vakgebieden naar voren, zoals aardrijkskunde, rekenen en geschiedenis en werk je aan 21e-eeuwse vaardigheden. Nieuwsgierig? Lees in dit artikel meer over de topografie methode van Faqta.

Waar vind je de Topografie thema's? 

De topografie thema's van Faqta kun je vinden in het kanaal "Topograaf". Voor groep 5 t/m 8 is er per groep één topografie thema beschikbaar. Bekijk de onderstaande afbeelding en klik op de icoontjes om meer te weten te komen over de inhoud van de thema's. 

Let op! Topografie voor groep 5 is anders dan voor groep 6 t/m 8.

Verschil groep 5 ten opzichte van groep 6 t/m 8

In groep 5 starten de leerlingen met de basis van topografie. De leerlingen leren onder andere over kaartvaardigheden. Ze gaan bijvoorbeeld aan de slag met kaartlezen, leren wat een legenda is en maken kennis met de kaart van Nederland. Ze bekijken educatieve video's en maken verwerkingsopdrachten. Aan het einde van het thema, maken de leerlingen een meerkeuzetoets en/of gaan aan de slag met een presentatie. Ze werken in totaal 6 lesuren aan het thema ‘Kaart van je woonplek’.

Opbouw groep 6 t/m 8

In groep 6 t/m 8 gaan leerlingen aan de slag met de CITO 300. In totaal zijn er 14 losse topografie tegels per jaargroep. Over één tegel doe je ongeveer twee weken. Zo kun je bijvoorbeeld in de eerste week één lesuur (45-60 minuten) besteden aan het doorlopen van de tegel en het maken van het oefenblad. In week twee rond je vervolgens de tegel af middels een toets moment. Hier ben je maximaal een half uur mee bezig.  

Werkvormen

Je kunt de lessen voor topografie zowel klassikaal geven of leerlingen zelfstandig (of in tweetallen) laten werken. 

  • Kies je ervoor om klassikaal les te geven?
    Lees in de themavoorbereiding een uitgebreide beschrijving van de tegels. Bekijk samen de educatieve video's en maak de opdrachten. Om de tegel af te sluiten kun je gezamenlijk de plaatsen aan het einde van de tegel oefenen.
  • Wil je dat je leerlingen zelfstandig aan de slag gaan? 
    Eerst is het belangrijk dat leerlingen zelfstandig kunnen inloggen. Als leerkracht loop je rond in de klas terwijl je leerlingen aan de slag gaan met de video's en opdrachten. De "Wie-is-waar"-pagina is te gebruiken om de voortgang van je leerlingen bij te houden en eventueel extra ondersteuning te geven. Je leerlingen kunnen zelfstandig oefenen met de huiswerkbladen of online via de knop "Topo oefenen" in het themaoverzicht.  

Tip: Heb je onvoldoende tijd voor topografie tijdens de les? Zet topografie op de weektaak van je leerlingen, zodat ze het in hun eigen tijd kunnen maken. 

Verwerkingsvormen 

Leerlingen gaan op verschillende manieren aan de slag met topografie bij Faqta. Ze werken aan vaardigheden én topografie op de volgende manieren:

  • Tegels
     In de tegels van Faqta leren leerlingen over kenmerken en feiten van specifieke regio's door middel van educatieve video's, interactieve platen en verwerkingsvragen. Elk leerjaar bevat een deel van de basistopografie (CITO300), zoals de Nederlandse provincies in groep 6, Europese locaties in groep 7 en wereldwijde plekken in groep 8. Ze ontdekken thema's zoals grondsoorten in Limburg, bezienswaardigheden in het Verenigd Koninkrijk of de oorspronkelijke bewoners van Amerika. Elke tegel eindigt met een interactieve zoekplaat om geografische liggingen te oefenen.
  • Doeboeken
    Met de doeboekopdrachten verbeteren leerlingen hun kaartvaardigheden met behulp van de Junior Bosatlas. Ze bestuderen verschillende kaarten en leren hoe ze deze moeten interpreteren en gebruiken om de juiste plaatsen en gebieden te vinden. Daarnaast oefenen ze het berekenen van afstanden op schaal, hemelsbreed of in kilometers en krijgen ze meer inzicht in de plaatsen, landen, gebieden en wateren die besproken zijn in de tegels. Ook werken ze aan 21e-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden en samenwerken.
  • Oefenen
    Leerlingen kunnen op verschillende manieren oefenen met de plaatsen, landen, gebieden en wateren en hun ligging. Ze zien de plaatsen op de kaart aan het einde van een tegel en kunnen met een interactieve plaat zelf oefenen. Ook kunnen ze thuis oefenen met oefenbladen en de ligging uit hun hoofd leren. Als er tijd over is, kunnen ze extra oefenen via de knop "Topo oefenen" op het leerplatform, inclusief de optie om Cito Plus te oefenen voor meer plaatsen.

Verdieping

Bij Faqta kunnen leerlingen verdieping krijgen door middel van onderzoekend leren met Faqta Talent. Ze bedenken een eigen onderzoeksvraag, passend bij een topografie onderwerp, en vinden informatiebronnen met verschillende onderwerpen om uit te kiezen. De leerkracht ondersteunt en begeleidt de leerlingen in het proces. De leerlingen kunnen hun onderzoek aan elkaar presenteren en samenwerken. Plan extra lesuren in als je hiermee aan de slag wilt.

Afsluiten

Vanaf groep 6 zijn er toetsen beschikbaar ter afsluiting van elke les. Ook voor de afsluiting zijn er weer verschillende opties mogelijk. Zo zijn er twee soorten toetsen beschikbaar: een kennistoets en een toepassingstoets. Lees in dit artikel meer over de toetsen van topografie. 

Overige informatie

Bij Faqta maken we gebruik van de Junior Bosatlas 6e of 7e editie. Klik hier om meer te lezen.

Het informatieblad voor topografie bij Faqta kan je downloaden door hier te klikken.

CITO 300

Faqta heeft ervoor gekozen om de Cito 300 te toetsen (100 plaatsen NL; 100 plaatsen Europa; 100 plaatsen wereld). Dit is de basiskennis die de Cito eist voor topografie. Er is ook CitoPlus, waarbij meerdere plaatsen getoetst worden. Echter, omdat Faqta zoveel mogelijk ruimte wil maken voor geïntegreerd onderwijs, bieden wij naast het oefenen van plaatsen ook inhoudelijke tegels, waarmee leerlingen meer te weten komen over de gebieden en culturen van de plaatsen waar ze over leren. Hier zou geen ruimte voor zijn als we het CitoPlus aanbod zouden hanteren i.p.v. de Cito300.

Wil je leerlingen meer laten oefenen? Gebruik dan Topotrainer in je Faqta-lessen.