Toetsen in Faqta Nederlands

In dit artikel lees je over de verschillende toetsen die je kan inzetten bij Faqta Nederlands.

Groep 4 t/m 8 Faqta Nederlands

In Faqta Nederlands zijn er twee soorten toetsen, één waarmee je de leesvaardigheid kan toetsen en één waarmee je de beheersing van taalbeschouwingsdoelen van leerlingen kunt toetsen. De toetsen zijn afgestemd op de lesstof uit het thema. De toetsen kan je vinden bij de “Afsluiting” op de lesgeven-pagina van het thema.

Met de toetsen binnen Faqta Nederlands krijg je als leerkracht goed inzicht in de voortgang en behoeften van je leerlingen op het gebied van taal en lezen. Door gebruik te maken van de oefenmaterialen en analyse hulpmiddelen kun je het onderwijs nog beter afstemmen op wat leerlingen nodig hebben.

Toets lezen

De Toets lezen geeft je inzicht in het begrijpend leesniveau van je leerlingen. Dit wordt gecontroleerd aan de hand van vragen bij 3 teksten, die qua opbouw en tekstsoort vergelijkbaar zijn met de bronnen die ze tijdens dit thema hebben gelezen. De vraagstelling is vergelijkbaar met de toetsvormen van Leerling in Beeld en de IEP-toets. De afname kan zowel digitaal als op papier plaatsvinden.

Wil je meer weten over de opbouw en ondersteuning rondom deze toets en de analyse van de resultaten? Lees dan dit artikel

Toets taalbeschouwing

De Toets taalbeschouwing geeft je inzicht in de mate waarin leerlingen de taalbeschouwingsdoelen beheersen die in het thema zijn aangeboden. Ook deze toets is beschikbaar als papieren of digitale versie. Hoe taalbeschouwing aan bod komt en wordt toegepast in Faqta Nederlands, kan je vinden in dit artikel.

Hoe ziet de toets eruit?

De toets bevat 12 meerkeuzevragen die zijn gericht op de taalbeschouwing onderwerpen uit het thema. In de lessen 2, 5, 9, 10, 14, 15, 17 en 20 wordt het meest gewerkt aan deze onderwerpen. Bijvoorbeeld; in het thema ‘De allerkleinsten op aarde’ zullen er een aantal vragen in de toets gaan over het taalbeschouwingsonderwerp: Homoniemen en homofonen herkennen, waar de leerlingen onder andere in les 8 en les 10 onderwijs over hebben gehad. 

Hoe bereid je je klas voor?

Een goede voorbereiding geeft leerlingen vertrouwen en verhoogt de kans op succes. Faqta biedt per thema meerdere materialen en hulpmiddelen om je klas effectief voor te bereiden op de toets. Leerlingen kunnen oefenen via de “Verder oefenen” tegel. Deze tegel is te vinden onder “Afsluiting” op de lesgeven-pagina. Ook kan je samen met je leerlingen de belangrijkste taalregels en woorden uit de hierboven genoemde lessen herhalen en bespreken.

Monitoren technische leesvaardigheid met LIST-lezen

Je wilt natuurlijk weten hoe de technische leesvaardigheid van je leerlingen zich ontwikkelt. Vanuit LIST worden verschillende monitoringsinstrumenten aangeraden, zoals een intonatie-toets, het bijhouden van een leeslijst en monitoren van leesgedrag. Deze aanvullende materialen komen beschikbaar in schooljaar 2026-2027.

Toetsen openzetten, nakijken en herkansen

Voor beide toetsen in Faqta Nederlands kan je jouw leerlingen de toets digitaal maar ook op papier laten doen. Als je ervoor kiest om de digitale toets te doen, kan je onderstaande artikelen lezen voor het openzetten, nakijken en herkansen van de toetsen:

Kies je voor de toetsen op papier, dan kan je de toets uitprinten en de toetsen nakijken met het antwoordblad. Beide documenten kan je vinden op de lesgeven-pagina.