In dit artikel lees je over eventuele problemen met het openen van toetsen.
Het kan voorkomen dat een toets niet goed werkt. Het kan zijn dat een of meerdere leerlingen niet in de toets kunnen komen, of dat de toets niet opent. Het kan ook gebeuren dat de toets op het ene device wel opent, maar op het andere niet. Een mogelijk probleem is dat het scherm wit wordt voor een leerling of dat de toets bij sommige leerlingen op slot lijkt te staan, terwijl deze voor andere wel gewoon open staat. Je leest hieronder welke stappen je kunt zetten om de problemen te verhelpen.
1. Controleer leerlinggegevens
Zorg ervoor dat de leerling onder zijn eigen naam is ingelogd en bij het juiste thema zit. Je kunt dit controleren door rechtsboven in het scherm de naam van de leerling te checken en linksboven de naam van het thema.
2. Controleer de browser
Soms kan het probleem liggen aan de browser die de leerling gebruikt. In dit artikel lees je welke browsers door Faqta worden ondersteund. Het kan zijn dat de browser waarop de leerling werkt niet up-to-date is. Dit kan je checken door het volgende stappenplan te volgen:
- Open Chrome op het device van de leerling.
- Klik rechtsboven op de drie puntjes zoals in de afbeelding hieronder staat weergegeven.
- Ga naar Help en klik op Over Google Chrome. Als je Help niet direct ziet staan, dan kan het nodig zijn om naar beneden te scrollen.
- In het tabblad dat opent zie je of jouw browser up-to-date is. Als het niet up-to-date is, update dan je browser. Hieronder staat stapsgewijs toegelicht hoe dit moet.
Update je browser
- Open Chrome op het device van de leerling
- Klik rechtsboven op de drie puntjes.
- Ga naar Help en klik op Over Google Chrome. Als je Help niet direct ziet staan, dan kan het nodig zijn om naar beneden te scrollen.
- Klik op Google Chrome updaten.
- Belangrijk: Als je deze knop niet ziet, dan beschik je over de nieuwste versie.
- Klik op Opnieuw starten.
3. Pagina verversen
Soms kan opnieuw inloggen of het verversen van de pagina helpen. Laat de leerling het volgende stappenplan volgen.
- Laat de leerling uitloggen door op het uitlogicoon rechtsboven in het scherm te klikken.
- De leerling krijgt de vraag of hij zeker weet dat hij wilt uitloggen. De leerling klikt vervolgens op Uitloggen.
- Dit opent het inlogscherm. Laat de leerling weer inloggen door de klascode in te vullen en te klikken op Inloggen.
- Zorg dat de leerling zijn eigen naam selecteert en laat hem nogmaals op Inloggen klikken.
Het kan ook helpen de webpagina te verversen wanneer de leerling al is ingelogd. Voor Windows kan je dit doen door gelijktijdig op de toetsen ‘Ctrl + F5’ te drukken, of door gelijktijdig op de toetsen ‘Ctrl + Shift + R’ te drukken. Voor Mac kan je gelijktijdig de ‘Cmd + R’ toetsen indrukken.
4. Ander device
Het kan zijn dat het probleem specifiek is voor het device dat de leerling gebruikt. Om dit uit te sluiten, kun je proberen in te loggen als die leerling op een ander device om te zien of het probleem zich daar ook voordoet. Als het probleem zich op het andere device niet voordoet, dan ligt de oorzaak hoogstwaarschijnlijk bij het device waarop de leerling oorspronkelijk probeerde in te loggen. Je kunt proberen het probleem op te lossen door de cache en cookies van de browser op dat device te wissen. Hoe je dit kunt doen, staat stapsgewijs uitgelegd in het hoofdstuk “5. Cache en cookies verwijderen”. Als het probleem zich echter ook op andere apparaten voordoet, raden we je aan contact met ons op te nemen via e-mail naar service@faqta.nl of door gebruik te maken van de chatbubbel.
5. Cache en cookies verwijderen
Het kan helpen om de cache en cookies te verwijderen van het device van de leerling. Dit kun je doen door het volgende stappenplan te volgen.
- Open Chrome op je device.
- Klik rechtsboven op de drie puntjes.
- Klik op Instellingen en ga naar Privacy en beveiliging. Als je Instellingen niet direct ziet staan, dan kan het nodig zijn om naar beneden te scrollen.
- Klik vervolgens op Browsergegevens wissen.
- Kies bovenaan een periode. Als je alles wilt verwijderen, selecteer je Onbeperkt.
- Klik op de selectievakjes naast Cookies en andere sitegegevens en Gecachte afbeeldingen en bestanden.
- Klik op Gegevens wissen.
Opmerking: Na het verwijderen van Cookies en andere sitegegevens ben je bij de meeste sites uitgelogd. Je zal dus opnieuw moeten inloggen. Zorg er dus voor dat je jouw wachtwoord(en) weet.
6. Incognito
Je kan proberen in te loggen in een incognito-venster. Dit kan je doen door de volgende stappen te volgen:
- Open Chrome op je device.
- Klik rechtsboven op de drie puntjes.
- Klik op Nieuw incognitovenster.
- Er wordt een nieuw venster geopend. Check of het incognito-icoon in de bovenhoek wordt weergegeven. Als deze er staat, dan werk je nu in een incognito venster en kun je opnieuw proberen de toets te openen in het account van de desbetreffende leerling.
Ervaar je na bovenstaande oplossingen nog steeds problemen? Neem dan contact met ons op via de chat (de chatbubbel vind je rechts onderin op het leerplatform) of mail ons op service@faqta.nl. Vermeld het thema en de tegel waar jij problemen bij ondervindt, zodat wij jou zo goed mogelijk kunnen helpen.