Wat is thematisch taalonderwijs?

In dit artikel lees je wat thematisch taalonderwijs is en hoe dit in Faqta Nederlands is verwerkt.

Groep 4 t/m 8 Faqta Nederlands

Faqta Nederlands is een thematische taalmethode. Leerlingen ontwikkelen taalvaardigheden binnen betekenisvolle contexten: onderwerpen die passen bij hun leefwereld, aansluiten bij maatschappelijke thema’s en direct verbonden zijn met de thema’s van wereldoriëntatie.

Bij Faqta geloven we dat kennis van de wereld en taalontwikkeling hand in hand gaan. Taal leer je namelijk niet los van inhoud. Begrijpend lezen, woordenschat, schrijven en spreken krijgen pas echt betekenis wanneer ze gekoppeld zijn aan thema’s die ertoe doen.

Daarom sluit elk thema van Faqta Nederlands aan bij het gelijknamige wereldoriëntatie thema. Zo ontstaat er een rijke leeromgeving waarin taal een middel is om de wereld beter te begrijpen.

Hoe werken Faqta Wereldoriëntatie en Nederlands samen?

Wanneer je Faqta Wereldoriëntatie en Faqta Nederlands combineert, werk je gedurende de schoolweek ongeveer acht keer aan hetzelfde thema: vijf keer tijdens de taallessen en drie keer tijdens de wereldoriëntatie lessen. Zo werk je thematisch, zonder extra voorbereiding. Je zet eenvoudig het thema centraal op het digibord – in plaats van afzonderlijke vakken.

Tijdens de wereldoriëntatie lessen doen jouw leerlingen kennis op over het onderwerp, bijvoorbeeld via video’s of via de kennisteksten in het platform. In de taallessen ligt de focus op dezelfde inhoud, maar met een taaldoel: leerlingen oefenen taalvaardigheden, breiden hun woordenschat uit en leren meer over taalstructuren vanuit afwisselende bronnen die passen bij het thema. 

Elke periode werk je vijf weken lang aan één thema. Tijdens die weken krijgen leerlingen verschillende soorten bronnen aangeboden die aansluiten op het wereldorientatie thema. Denk aan podcasts, artikelen of video’s. Aan deze bronnen zijn diverse presentatie- en schrijfopdrachten gekoppeld. Zo verwerken leerlingen hun opgedane kennis actief en in samenhang met de taaldoelen.

Deze structurele koppeling tussen Nederlands en wereldoriëntatie is terug te zien in de jaarplanning: elk wereldoriëntatie thema heeft een gelijknamig taalthema dat je op hetzelfde moment en op dezelfde manier inzet in je lespraktijk.

Zo ontstaat een betekenisvolle leeromgeving waarin taal en wereldkennis elkaar versterken.