1. Onze kennisbank
  2. De rol van de leerkracht
  3. Werken aan een zelfstandige leerhouding

Samenwerken begeleiden

In dit artikel lees je over verschillende manieren waarop je leerlingen kan laten samenwerken met Faqta.

Groep 3 t/m 8 Alle vakgebieden

Binnen Faqta is het mogelijk om de stap te maken van pure kennisoverdracht naar de ontwikkeling van vaardigheden. We helpen je graag om deze stap te zetten, maar wel wanneer jij hieraan toe bent. Wil je dat je leerlingen op een samenwerkende manier aan de slag gaan met de lesstof van Faqta? Lees in dit artikel hoe je dat kunt doen. 

Waarom samenwerken?

Het is belangrijk dat leerlingen goed leren samenwerken. Waarom? Zowel samenwerken als communiceren zijn competenties die vallen onder de 21e eeuwse vaardigheden. Dit zijn de kennis, vaardigheden en houdingen die belangrijk zijn om succesvol te functioneren in onze huidige en toekomstige samenleving. Zo kan een goede samenwerking in de klas leiden tot gunstigere samenwerkingen in de toekomst. 

Hoe?

Faqta biedt verschillende manieren om leerlingen met elkaar samen te laten werken, die zijn in te zetten met zowel Faqta Wereld versie 1 als Faqta Wereld versie 2:

  • Doorlopen van de kennistegels. In deze werkvorm laat je leerlingen in tweetallen de kennistegels doorlopen. Samen zitten ze voor één device. Ze bekijken de video's en overleggen om een antwoord te vinden op de vragen die daarna volgen.
  • Werken in de doeboeken. In deze werkvorm laat je leerlingen in tweetallen de doeboekopdrachten maken. Leerlingen gebruiken beide hun eigen doeboek en overleggen samen over de uitwerking van de opdrachten.
  • Doen van eigen onderzoek. In deze werkvorm laat je leerlingen in tweetallen een eigen onderzoekje uitvoeren. Leerlingen doen samen onderzoek naar een onderwerp en werken dit uit in een van de verschillende presentatievormen. Voor meer informatie over het uitvoeren van een eigen onderzoekje, kun je dit artikel lezen.

Je kunt variëren in het aantal leerlingen dat met elkaar samenwerkt. Hierboven zijn de werkvormen beschreven in tweetallen, maar je kunt ze ook in drie- of viertallen uitvoeren. Kies wat het beste past in jouw klas.

Wat is jouw rol? 

Wanneer leerlingen samen bezig zijn, verandert ook jouw rol als leerkracht. Je gaat van didacticus meer naar de rol als coach. In plaats van instructie geef je feedback. Je stelt vragen, in plaats van ze te beantwoorden. Hoe doe je dit? Lees in dit artikel tips voor coachend lesgeven. Of bekijk ons opleidingsaanbod met onze trainingen over coachend lesgeven.

Samenwerken versus samenwerkend leren

Misschien vraag je je af wat het verschil is tussen samenwerken en samenwerkend leren/coöperatief leren. Dit zijn namelijk twee verschillende dingen. Wanneer leerlingen samenwerken, hebben ze een gedeelde verantwoordelijkheid; de leerlingen werken samen aan één opdracht en/of product. Terwijl bij een coöperatieve werkvorm hebben de leerlingen juist een individuele verantwoordelijkheid; binnen de opdracht werken ze iets zelfstandig uit. 

Met Faqta is het mogelijk om coöperatief te leren, dit vergt alleen wel meer van jou als leerkracht. Wil je meer handvatten voor coöperatief leren? Dan raden wij dit artikel (Onderwijskennis.nl, 2022) aan ter ondersteuning.