In dit artikel lees je hoe je als leerkracht overzicht kan houden wanneer je leerlingen zelfstandig werken.
Tijdens de Faqta les kun je ervoor kiezen om leerlingen zelfstandig aan het werk te zetten. Dit bevordert de zelfstandige leerhouding. Wat jou als leerkracht vervolgens de ruimte geeft om specifieke hulp te bieden aan leerlingen. Maar welke leerlingen help je wanneer? Het kan in een volle klas lastig zijn om het overzicht te bewaren. Lees in dit artikel tips hoe je hiermee om kunt gaan.
Overzicht bewaren met de wie-is-waar-pagina
De "Wie-is-waar"-pagina van Faqta is een tool om de voortgang van je leerlingen te volgen. Terwijl jouw leerlingen bezig zijn met de tegels, kun jij met je leerlingen meekijken. Lees in dit artikel alles over de wie-is-waar-pagina.
Op basis van wat je ziet op deze pagina, kun je ervoor kiezen om differentiatie toe te passen in de les. Faqta biedt hier verschillende materialen voor. Lees in dit artikel meer.
Tips voor tijdens de les
- Hebben meerdere leerlingen moeite met een video of vraag? Dan kun je overwegen om dit onderdeel klassikaal te bespreken.
- Kijk niet alleen op de wie-is-waar-pagina, maar check ook wat er gebeurt in de klas. Loop regelmatig rond. Zo kun je bijvoorbeeld antwoorden en/of feedback met leerlingen bespreken en indien nodig stilstaan bij de leervraag die ze hebben.
- Vind je het prettig om vaker te polsen of jouw leerlingen de lesstof hebben begrepen of wil je leerlingen meer stimuleren? Gebruik dan de verdiepingsvragen. Deze staan in de themavoorbereiding onder de verwerking van elke tegel (bij de huidige vormgeving van het lesmateriaal) of onder het kopje "Samenvatting" (bij het vernieuwde lesmateriaal).