Leerlingen voorbereiden op een topografie toets

In dit artikel lees je hoe je leerlingen kunt voorbereiden op een toets voor topografie

Groep 5 t/m 8 Topografie

Om een goed beeld te krijgen van wat je leerlingen weten, is het handig om een toets af te nemen. Dit geeft jou als leerkracht waardevolle informatie waarmee je je leerlingen verder kunt begeleiden. Het is echter belangrijk om je leerlingen goed voor te bereiden, zodat je een duidelijk beeld krijgt van hoe goed ze bepaalde onderwerpen beheersen. In dit artikel lees je hoe je je leerlingen kunt voorbereiden op een toets over topografie.

De topografie toetsen van Faqta

In groep 5 starten de leerlingen met de basis van topografie. Dit topografie thema is dan ook bedoelt als een instapthema. Er is daarom één meerkeuzetoets beschikbaar en het is ook mogelijk om dit thema af te sluiten met een presentatie. 

Vanaf groep 6 t/m 8 zijn er voor elke tegel toetsen beschikbaar. Als leerkracht kun je bovendien kiezen uit twee soorten toetsen: een kennistoets en een toepassingstoets. Lees in dit artikel meer over de verschillen tussen de twee toetsen. 

Voorbereiding op de toets

In het topografie thema van groep 5, kun je je leerlingen voorbereiden op de toets door de samenvatting en belangrijke woordenlijst mee naar huis te geven. 

In de topografie thema's van groep 6 t/m 8, kun je kiezen uit twee soorten toetsen. Je kunt je leerlingen op verschillende manieren voorbereiden, afhankelijk van de toets die je wilt gebruiken.:

  • Kennistoets: Je kunt je leerlingen voorbereiden op de kennistoets door ze het oefenblad te laten maken. Het oefenblad richt zich namelijk op het toepassen van kennis.
  • Toepassingstoets: Je kunt je leerlingen voorbereiden op de toepassingstoets door ze het doeboek te laten maken. Het doeboek richt zich namelijk zowel op het toepassen van kennis als op het maken van verwerkingsvragen. Daarnaast kun je je leerlingen de laatste tegel van het thema laten maken, deze heet 'Oefenen voor de toets'. In deze tegel maken de leerlingen een oefentoets, waarbij ze zich voorbereiden op de vraagstellingen die ze kunnen verwachten