Leerling kan niet inloggen

In dit artikel wordt stapsgewijs uitgelegd wat je kunt doen als een leerling niet kan inloggen op het leerplatform van Faqta.

Alle groepen Alle vakgebieden

Als leerkracht is het belangrijk om te weten dat leerlingen op een andere manier inloggen op het leerplatform dan leerkrachten. In plaats van een e-mailadres en wachtwoord, loggen leerlingen in met een PIN-code . Deze PIN-code staat achter de groep en kan gevonden worden aan de rechterkant in het menu of onder het groepenoverzicht op de pagina "Instellingen". Lukt het ondanks de juiste PIN-code niet om de leerling te laten inloggen? Ga dan de volgende punten na.

 

1. Is de pincode juist? De PIN-code staat achter de groep. De groep vind je als leerkracht in het rechtermenu achter jouw groepsnaam. Klik hier om erachter te komen waar je de PIN-code kan vinden.

Let op: als je een spatie achter de PIN-code typt, zie je deze niet staan, maar wordt het wachtwoord niet herkend.  

2. Het kan ook zijn dat de letter O en het cijfer 0 door elkaar gehaald worden.

3. Werkt je leerling met een andere webbrowser dan Google Chrome? Problemen komen het minst voor bij leerlingen die Google Chrome gebruiken als browser. Probeer in te loggen via Google Chrome.

4. Werkt je leerling op een oudere versie dan Windows 10 of ChromeOS? Problemen komen het minst voor bij leerlingen die met Windows 10 of 11 of ChromeOS werken.

5. Heb je al geprobeerd om als leerkracht als die specifieke leerling in te loggen? Dat betekent dat je de PIN-code van de groep gebruikt en op het profiel van de leerling inlogt. Als dit lukt, weet je in ieder geval dat het probleem bij het device en/of de leerling ligt. Wellicht kan de leerling een ander device proberen.

6. Een wat ingewikkelde maar potentiële oplossing bij problemen met inloggen is het verwijderen van cache in de browsergeschiedenis

Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact met ons op via de mail.