In dit artikel lees je hoe de leerlijn Digitale Geletterdheid van Faqta is opgebouwd.
Het wordt steeds belangrijker dat jonge mensen goed kunnen omgaan met technologie. Als leerkracht help je je leerlingen daarom om zich klaar te maken voor een digitale toekomst. Om deze reden werkt Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) aan nieuwe kerndoelen voor digitale geletterdheid. Faqta heeft de leerlijn digitale geletterdheid ontwikkeld, zodat je alvast met je leerlingen aan de slag kunt om digitale vaardigheden te oefenen. Lees in dit artikel hoe de leerlijn digitale geletterdheid is opgebouwd.
Leerlijn digitale geletterdheid
De leerlijn digitale geletterdheid van Faqta bestaat uit thema's voor groep 1 t/m 8. Er is een onderscheid gemaakt tussen digitale geletterdheid thema's voor de onderbouw en bovenbouw.
- Groep 1 t/m 4: Er is één thema beschikbaar voor groep 1/2 en één thema voor groep 3 en 4. Beide thema's zijn bedoelt als instapthema, om kennis te maken met technologie. Elk thema bestaat uit 4 tegels. Meer weten over digitale geletterdheid in de onderbouw? Lees dan dit artikel.
- Groep 5 t/m 8: Vanaf groep 5 is er één thema beschikbaar per groep. Je leerlingen ontwikkelen in deze thema's de vaardigheden van digitale geletterdheid. Elk thema bestaat uit 14 tegels. Meer weten over digitale geletterdheid in de bovenbouw? Lees dan dit artikel.
Bekijk de tabel voor een overzicht van de leerlijn.
Groep | Thema | Leerdoelen |
Groep 1/2 | Overal computers |
De leerlingen leren over computers en waarom ze handig kunnen zijn. |
Groep 3 en 4 | Mijn computer en ik | De leerlingen leren over het gebruik van een computer in het dagelijks leven. |
Groep 5 | Digi baas | De leerlingen leren onder andere over het nieuws, reclame, foto's maken en informatie opzoeken. |
Groep 6 | Het web op | De leerlingen leren over veilig internetten, foto's en video's, social media, kunstmatige intelligentie en data. |
Groep 7 | De wereld in je hand | De leerlingen leren over de invloed van smartphones op ons dagelijks leven, e-mailen, nepnieuws en online pesten. |
Groep 8 | Als een digibaas | De leerlingen leren online als een digibaas te bewegen, de toekomst van het internet, misleiding, online samenwerken en coderen |
Is de leerlijn kerndoeldekkend?
De kerndoelen voor digitale geletterdheid zijn nog niet bekend door SLO. Inmiddels zijn er wel concept kerndoelen gepubliceerd. Ben je benieuwd naar deze concept kerndoelen en in hoeverre ze terugkomen in de huidige thema's voor digitale geletterdheid? Lees dan dit artikel.