Lees in dit artikel over de mogelijkheden om een Lezen thema in groep 5 t/m 8 af te sluiten met een toets, presentatie, onderzoek of evaluatie.
Begrijpend leesvaardigheid van leerlingen kun je op verschillende manieren beoordelen. Bij Faqta bieden we daarom genoeg opties voor jou als leerkracht om inzicht te krijgen in de begrijpend leesvaardigheid van je leerlingen. Zo kun je een afsluiting kiezen die past bij jou en je klas. Lees in dit artikel meer over de verschillende manieren om een Lezen thema af te sluiten.
Afsluiten van een Lezen thema
Je kunt binnen vier weken een Lezen thema doorlopen. Na deze vier weken heb je de teksten gelezen, tegels doorlopen en werkbladen gemaakt. De vijfde week (en eventueel de zesde week), kun je gebruiken om het thema af te sluiten. Past dit tijd-technisch niet in je planning? Kijk dan of je in de vierde week een afsluiting wilt doen of kies ervoor om het thema niet af te sluiten.
Alle materialen voor het afsluiten van een Lezen thema kun je vinden op de "Lesgeven"-pagina onder het kopje "Afsluiting". Bekijk de afbeelding hieronder, om te zien waar je alle materialen kunt vinden.
Toets
Wil je je leerlingen zo optimaal mogelijk voorbereiden op de leerlingvolgsysteem-toetsen (zoals CITO en IEP)? Dan raden wij aan de toets te gebruiken. Wat betreft de vraagstelling, sluiten de toetsen van Faqta Lezen aan op de CITO en IEP toetsen.
Op de toets krijgen leerlingen drie teksten. De teksten gaan over vergelijkbare onderwerpen en hebben een zelfde soort opbouw als de teksten uit het thema. De leerlingen worden getoetst op zes domeinen: Woordenschat, Begrijpen, Interpreteren, Opzoeken, Samenvatten en Evalueren. Per tekst worden alle domeinen getoetst. Met het antwoordblad krijg jij als leerkracht inzicht in hoe een leerling per domein scoort.
Leerlingen kunnen zich voorbereiden op de toets door het maken van een oefenblad. De toets is verder goed te combineren met een andere afsluitingsvorm en is zowel digitaal als op papier af te nemen.
Presentatie: samenvatting of mindmap
Het maken van een samenvatting is een goede oefening. Het leert leerlingen niet alleen om een tekst korter op te schrijven, maar ook hoe ze de meest belangrijke onderdelen uit een tekst kunnen halen. Wil je dat jouw leerlingen hier beter in worden? Dan kun je één van de presentatie hulpbladen gebruiken ter afsluiting van een Faqta Lezen thema.
Met de presentatie hulpbladen van Faqta Lezen, worden leerlingen stap voor stap meegenomen in het maken van een samenvatting. Er zijn twee soorten hulpbladen beschikbaar: één voor het maken van samenvattingen en één voor het maken van een mindmap. De hulpbladen zijn verder afgestemd op het niveau van de leerling, waarbij er meer ondersteuning wordt gegeven in de hulpbladen voor groep 5 en 6 dan voor groep 7 en 8.
Zelf-onderzoeken
Elk Lezen thema heeft een zelf-onderzoeken-tegel. Voor de afsluiting van een thema, kun je ervoor kiezen om de zelf-onderzoeken tegel klassikaal of door de leerlingen zelfstandig te laten doorlopen.
In de zelf-onderzoeken tegel wordt er een nieuwe tekst aan de leerlingen geïntroduceerd. Met behulp van de tegel voorspellen ze om wat voor soort tekst het gaat, bijvoorbeeld een gedicht of recept. Vervolgens gaan ze aan de slag met een praktische opdracht waarbij ze de tekst moeten gebruiken. Om deze opdracht succesvol uit te voeren, moeten ze de tekst goed hebben gelezen. Een leuke maar ook leerzame afsluiting dus!
Tip: Als leerkracht heb je de taak om leerlingen te beoordelen op hun leesvaardigheid. Het gaat bij deze afsluiting daarom minder om het resultaat van de opdracht, maar meer om hoe goed de leerlingen de tekst hebben gebruikt in het uitvoerende proces. Aangezien dit niet altijd even makkelijk is, is er per zelf-onderzoeken tegel een beoordelingsformulier beschikbaar. Dit kun je gebruiken als leidraad bij de beoordeling.
Evalueren
Als laatste kun je ook het evaluatieblad inzetten ter afsluiting. Met het evaluatieblad kunnen leerlingen reflecteren op hun voortgang. De leerlingen kijken terug naar de teksten die ze hebben gelezen in het thema en reflecteren op wat je hebben geleerd en welke onderdelen ze moeilijk vonden.