1. Onze kennisbank
  2. De rol van de leerkracht
  3. Werken aan een onderzoekende leerhouding

Het inzetten van Faqta Talent

In dit artikel lees je over de verschillende manieren hoe je Faqta Talent kunt inzetten in je les.

Groep 3 t/m 8 Onderzoekend leren en talentontwikkeling

Heb je gemerkt dat sommige leerlingen in jouw klas behoefte hebben aan meer uitdaging? Wil je dat jouw leerlingen beter worden in het doen van onderzoek? Of wil je met je klas volledig focussen op onderzoekend leren? Dat kan met Faqta Talent. In dit artikel lees voor welke doeleinden je Faqta Talent kunt inzetten in de klas.

Hoe kun je Faqta Talent inzetten?

Je kunt Faqta Talent op verschillende manieren inzetten: 

  • Differentiatiemateriaal. Hebben bepaalde leerlingen behoefte aan extra uitdaging? Elk Faqta Wereld-thema (zowel met versie 1 als versie 2) heeft een bijpassend Talent-thema, die te gebruiken is als verrijkingsmateriaal. Je kunt leerlingen het bijpassende Talent-thema laten doorlopen wanneer ze tijd over hebben. Bijvoorbeeld bij het groep 5 thema "Grieken en Romeinen", kunnen je leerlingen het Talent-thema "Vaticaanstad in Rome" als extra verrijking volgen. 
  • Faqta Talent in de bovenbouw. Wil je met je hele klas aan de slag met onderzoekend leren? Neem dan eens een kijkje naar onze jaarplanning onderzoekend leren. Deze is beschikbaar voor zowel losse als combinatie groepen en richt zich op de ontwikkeling van onderzoeksvaardigheden met een koppeling met wereldoriëntatie.
  • Onderzoekend leren voor de onderbouw. Faqta Talent is geschikt voor groepen 5 t/m 8, maar met Faqta is het ook mogelijk om je te focussen op onderzoekend leren voor groep 3 en 4. Op de "Lesgeven"-pagina, onder downloads, vind je de knop "Zelf-onderzoeken". Hier vind je instructies voor jou als leerkracht en instructiekaarten voor je leerlingen.
  • Talentmiddagen. Wil je groepsdoorbrekend werken aan onderzoeksvaardigheden? Je kunt dan talentmiddagen organiseren, waar leerlingen zelf kiezen waar ze een onderzoek naar willen doen. Zo kun je ook leerlingen uit verschillende jaarlagen met elkaar laten samenwerken wanneer ze in het zelfde onderwerp geïnteresseerd zijn. Ter afsluiting kun je na een aantal middagen een talentenmarkt organiseren, waar leerlingen hun bevindingen presenteren. Stimuleer leerlingen om hun onderzoek te presenteren op een manier die bij hen past. Dat kan een muurkrant zijn, maar ook een voorstelling of vlog.
  • Maken van een spreekbeurt. Jouw leerlingen kunnen de Faqta Talent-thema's ook goed gebruiken voor het maken van een spreekbeurt. Door de vele Talent-thema's langs te lopen, kiezen ze een onderwerp uit die ze interessant vinden. Ze kunnen vervolgens de informatie uit het Talent-thema gebruiken om de spreekbeurt invulling te geven. 
Meer informatie over onderzoekend leren? Bekijk dan dit informatieblad

Rol van de leerkracht

Als je ervoor kiest om je meer te richten op de ontwikkeling van onderzoeksvaardigheden, verandert ook jouw rol als leerkracht. De nadruk komt meer te liggen op de begeleiding van het onderzoeksproces in plaats van kennisoverdracht. Je wilt juist dat leerlingen zelf tot antwoorden komen. Dit kan je doen door een meer coachende houding aan de nemen als leerkracht. Lees in dit artikel meer over coachend lesgeven met Faqta Talent.