In dit artikel lees je hoe je Faqta kunt inzetten voor hoogbegaafde leerlingen.
Vaak lopen hoogbegaafde leerlingen vast in de klas, omdat ze worden ingedeeld op basis van leeftijd in plaats van kunnen (leerstofjaarklassensysteem). Als leerkracht is het de uitdaging om ook hen voldoende uitdaging te bieden. Ben je benieuwd hoe je dit met Faqta kunt doen? Lees dan verder.
Hoe leert de hoogbegaafde leerling?
De hoogbegaafde leerling heeft de behoefte om in hun eigen tempo, volgens hun eigen structuur, te leren. Ze willen eerst weten wat het grote plaatje is, de hele taak, voordat ze de losse kennisonderdelen kunnen begrijpen. Een hoogbegaafde leerling leert bijvoorbeeld te lezen door eerst een compleet boek te observeren en zelf de structuur te herkennen. Daarna pas kunnen ze grammaticaregels leren en toepassen. Deze manier van leren wordt 'Top-down' genoemd. Eerst het grote plaatje, dan de details.
Hoe werkt dat met Faqta?
Binnen Faqta zijn er verschillende manieren hoe jij hierop in kan spelen:
- Toegang geven tot alle thema's. Als leerkracht kan je ervoor kiezen om hoogbegaafde leerlingen aan de start van het schooljaar al toegang te geven tot alle thema's die dat jaar behandeld worden, en misschien ook in opvolgende jaren. In overleg met jou kan een hoogbegaafde leerling de thema's in een zelf gekozen volgorde en eigen tempo doorlopen. Geef leerlingen de opdracht om uiteindelijk alle leerdoelen (zoals die beschreven staan onder Dit Ga Je Ontdekken) te beheersen. Via 'Wie-is-waar' kun jij bijhouden welke leerling met welk thema bezig is.
- Faqta Talent-thema's. Hoogbegaafde leerlingen hebben tevens de behoefte om zelf te kiezen waarover ze iets leren. De Faqta Talent-thema's kun je hiervoor goed inzetten. Dit zijn extra thema's over allerlei verschillende onderwerpen. Zo kunnen ze leren over hoe chocolade gemaakt wordt, hoe de hersenen werken of hoe aardverschuivingen ontstaan. Deze kun je vinden bij de thema's en zijn te herkennen aan de sterren (zie de afbeelding hieronder).
- Eigen onderzoek. Je kunt hoogbegaafde leerlingen ook de opdracht geven om een eigen onderzoek te doen. Hoogbegaafde leerlingen hebben namelijk vooral moeite met het aanleren van executieve functies. Ze vinden timemanagement, samenwerken, organiseren, taken verdelen en doelgericht plannen lastig. Met het doen van een eigen onderzoek, worden ze juist op die gebieden uitgedaagd. Klik hier als je meer wilt weten over het doen van een eigen onderzoek.