Domeinen van Faqta Lezen observeren

Lees in dit artikel hoe je als leerkracht het beheersingsniveau van leerlingen kunt observeren in de klas.

Met de thema's van Faqta Lezen werk je aan dezelfde zes domeinen die worden aangehouden bij de LVS-toetsen van Cito en IEP. Dit zijn; woordenschat, begrip, interpreteren, opzoeken, samenvatten en evalueren. Als leerkracht is het belangrijk om een goed begrip te hebben van het niveau waarop je leerlingen deze domeinen beheersen. Met deze informatie kun je je leerlingen verder helpen in hun ontwikkeling. Lees in dit artikel hoe je inzicht kunt krijgen in het beheersingsniveau van je leerlingen.

Observeren

Om beter inzicht te krijgen in het huidige beheersingsniveau van je leerlingen, kun je kiezen om ze te observeren. Volg hiervoor het onderstaande stappenplan:

1. Bekijk op de "Lesgeven"-pagina aan welk domein de leerlingen werken. Bij de tegels waar leerlingen actief aan de slag gaan met de tekst doormiddel van een werkblad en/of klassengesprek, staan de domeinen aangegeven (bekijk ook de afbeelding hieronder). 

2. Bepaal vervolgens bij welke leerling(en) je meer inzicht wilt krijgen op dit domein. Deze leerlingen ga je observeren terwijl ze de tegel doorlopen. 

3. Hou voor jezelf bij welke leerlingen meer moeite hebben met de opdracht (en het domein) en bij welke leerlingen het makkelijker af gaat. 

Tip: Je kunt niet alles zien, wij raden daarom aan om twee à drie focuspunten per thema te bekijken.

Hoe pas je deze inzichten toe? 

Geef voor jezelf overzichtelijk weer aan welke domeinen je meer aandacht wilt besteden, en of dit geldt voor de hele klas of slechts voor een kleiner groepje. Breng bovendien ook in kaart welke leerlingen extra uitdaging kunnen gebruiken. Met deze inzichten kun je het volgende Faqta Lezen thema nog optimaler inrichten en de leeropbrengsten van je leerlingen vergroten!