Differentiatiemogelijkheden van Faqta

In dit artikel krijg je tips voor differentiëren tijdens je lessen met Faqta.

Groep 3 t/m 8 Alle vakgebieden

Als leerkracht wil je je leerlingen zo goed mogelijk ondersteunen, maar niet elke leerling leert op hetzelfde tempo. Waar de één behoefte heeft aan meer hulp, heeft de ander misschien juist baat bij wat extra uitdaging. Om hierop in te spelen, kun je differentiëren. Dit is het passend maken van instructie om de leeruitkomsten van leerlingen te verhogen. Lees hieronder over de differentiatiemogelijkheden van Faqta. 

Welke instructievorm gebruik je? 

Bij Faqta maak je zelf de keuze of je klassikaal lesgeeft, of dat je liever leerlingen zelfstandig (of samen) aan het werk zet. Met beide instructievormen kun je differentiëren: 

  • Geef je klassikaal les? Tijdens een klassikale uitleg kun je de leerlingen die behoefte hebben aan extra uitdaging, de tegels zelfstandig laten doorlopen. Hierdoor heb je ook meer tijd voor leerlingen die meer moeite hebben met de lesstof. 
  • Gaan de leerlingen zelfstandig (of samen) aan de slag? Je kunt de wie-is-waar-pagina gebruiken om de voortgang van je leerlingen bij te houden. Daarnaast kun je verschillende materialen van Faqta inzetten om leerlingen extra ondersteuning of uitdaging te bieden. Lees hieronder meer.

Met welk lesmateriaal van Faqta kun je differentiëren?

Naast de instructievorm die je in de les hanteert, kun je op verschillende manieren het lesmateriaal van Faqta inzetten als differentiatie materiaal. Lees hieronder over welke dingen je kunt inzetten voor verschillende doeleinden. 

  • Wil je meer cognitieve uitdaging bieden? Dan kun je de werkbladen gebruiken. Deze bieden extra verdiepende kennisvragen. Meer weten over differentiëren met het werkblad en het verschil met het doeboek? Lees dan dit artikel
  • Wil je leerlingen meer eigen verantwoordelijkheid geven over hun leerproces? Dan kun je ze het voortgangsblad geven. Met dit werkblad kunnen je leerlingen zelf bijhouden wat ze af hebben, waar ze zijn en kunnen ze aangeven wat ze van de tegels vonden. 
  • Wil je meer reflectie bij het thema? Dan kun je het evaluatieblad gebruiken. Hiermee kunnen de leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd en wat ze van het thema vonden. 
  • Wil je meer verdieping? Leerlingen die klaar zijn met een thema kunnen zich er verder in verdiepen met door op de "Zelf onderzoeken"-knop te klikken in het thema overzicht. Ze kunnen hier een eigen onderzoekje starten over het zojuist doorlopen thema.
  • Wil je meer verbreding? Met het Faqta Talent aanbod kunnen jouw leerlingen kennismaken met onderwerpen die buiten het curriculum vallen. Je kunt de leerlingen hier een thema van laten uitkiezen of zelf bepalen welk Talent-thema de leerlingen gaan doorlopen.

Afhankelijk van de snelheid waarmee leerlingen door de stof en opdrachten heen gaan en de volledigheid van hun antwoorden, bepaal jij met welke differentiatievorm de leerlingen verder kunnen.

Bekijk de video voor meer informatie.