1. Onze kennisbank
  2. Opbouw lesmateriaal
  3. Wereldoriëntatie voor groep 3 en 4

De opbouw van een Faqta les groep 3/4

In dit artikel lees je meer over hoe een Faqta les is opgebouwd in de groep 3 en 4.

Hoe is een Faqta les opgebouwd? In dit artikel wordt uitgelegd welke onderdelen in een les zitten en hoe deze gebruikt worden. Op deze manier kan jij als leerkracht voorbereid aan de slag met het geven van Faqta lessen voor groep 3/4. Kijk op onderstaande afbeelding voor de verschillende fases in een les. Onder de afbeelding worden deze verder uitgewerkt.

Beschikbaar met een van de volgende licenties, tenzij anders aangegeven:

Complete middagprogramma: Groep 3/4

Start van het thema

Voor de start van het thema, kun je kijken op de lesgeven-pagina. Hier staat namelijk alle informatie die je nodig hebt voor het voorbereiden en geven van je lessen in het thema. Lees je bijvoorbeeld in op de leerdoelen en achtergrondinformatie en/of download hier het lesmateriaal.  

Tip: Kijk onder het kopje Themavoorbereiding. Hier vind je al het downloadbare materiaal overzichtelijk op één plek.

1) Start de les

Start de eerste les van het thema met de Dit ga je ontdekken tegel. Hiermee maken de leerlingen kennis met onderwerpen uit het thema en de leerdoelen. Op de lesgeven-pagina kun je deze tegel ook alvast bekijken en eventueel doornemen. Klik hiervoor op bekijk deze tegel.

Start de rest van de lessen ook klassikaal op, bespreek bijvoorbeeld met de leerlingen wat ze de vorige les hebben geleerd en wat ze denken deze les te gaan leren. In één les kun je ongeveer twee tegels en één doeboek opdracht behandelen, dit samen noemen we een deel. Scroll verder naar beneden op de lesgeven-pagina om je in te lezen over een specifiek deel. Of kijk in de themavoorbereiding (PDF) en lees verschillende suggesties voor de start van het deel.

Bekijk de afbeelding hieronder en beweeg over de icoontjes voor meer informatie:

2) Aan de slag met de tegels

Nadat je de les hebt opgestart, kunnen jij en je leerlingen verder met het doorlopen van de tegels. In één les doorloop je dus ongeveer twee tegels. Je kunt dit klassikaal doen, maar je kunt leerlingen ook zelfstandig of in groepjes aan het werk zetten. 

  • Wil je klassikaal de tegels doorlopen?
    Bekijk en bespreek de tegels op het digibord. Door hardop denkvragen te stellen en samen de opdrachten te maken, betrek je leerlingen actief bij de lesinhoud. Bekijk in de themavoorbereiding (PDF) welke verdiepingsvragen je kunt stellen om leerlingen verder tot nadenken te stimuleren. 
  • Wil je leerlingen zelfstandig of in groepjes de tegels laten doorlopen?
    Laat nadat je de les klassikaal hebt opgestart leerlingen inloggen op het speelplatform. Ze kunnen zowel zelfstandig of in groepjes de tegels doorlopen. Door rond te lopen en de wie-is-waar pagina te bekijken, kun je de voortgang van je leerlingen bijhouden. Gebruik ook hier de verdiepingsvragen om het gesprek met je leerlingen te stimuleren.

3) Aan de slag met het doeboek

Sluit het deel af met een doeboekopdracht. Voor elke doeboekopdracht is een instructievideo gemaakt voor de leerlingen. Deze video is te vinden in de laatste tegel bij elk deel. Als leerkracht kun je je op de lesgeven-pagina ook alvast voorbereiden op de doeboekopdracht. Hier kun je namelijk zien wat de opdracht inhoudt, hoelang het ongeveer duurt en vind je een uitgebreide handleiding. Na afloop is het goed om te reflecteren met de leerlingen hoe de opdracht is gegaan. 

Let op: groepen 3 en 4 hebben één doeboek die ze kunnen gebruiken voor alle Faqta Wereld thema's. Deze kun je hier bestellen.

Naast het doeboek, is er een werkblad beschikbaar die in te zetten is als differentiatiemateriaal. In het werkblad staan cognitieve vaardigheden centraal en biedt de mogelijkheid voor extra verwerking van de lesstof. Lees hier wat het verschil is tussen het doeboek en werkblad.

4) Afsluiten van de les

Sluit je les klassikaal af en reflecteer op wat er is geleerd. Op de lesgeven-pagina onder Afsluiting vind je verschillende manieren om een thema af te sluiten. Kies uit wat het beste past bij jou en je klas. 

Extra: Zelf onderzoeken

Heb je leerlingen in je klas die altijd eerder klaar zijn? Of wil je dat jouw klas beter zich ontwikkelt in onderzoeksvaardigheden? Bekijk dan eens de Zelf Onderzoeken tegel in de speelomgeving. Deze tegel bevat aanvullende informatie rondom het thema en stelt leerlingen in staat om zich verder te verdiepen in een specifiek onderwerp door een klein onderzoekje uit te voeren.

Leerlingen doorlopen de tegel, waarin extra informatie wordt gegeven. De laatste tegel draagt leerlingen uit om na te denken over een onderzoeksvraag, die ze met de informatie uit de tegel kunnen beantwoorden. Vervolgens kunnen ze dit uitwerken in één van de presentatievormen. De werkbladen die hiervoor beschikbaar zijn kunnen de leerlingen ook in de laatste tegel vinden. Deze vind je overigens ook op de lesgeven-pagina.