1. Onze kennisbank
  2. Opbouw lesmateriaal
  3. Wereldoriëntatie voor groep 5 t/m 8

De opbouw van een Faqta les groep 5 t/m 8

In dit artikel lees je meer over hoe een wereldoriëntatie les van Faqta is opgebouwd in de groepen 5 t/m 8.

Groep 5 t/m 8 Wereldoriëntatie

Hoe is een wereldoriëntatie les van Faqta opgebouwd? In dit artikel wordt uitgelegd welke onderdelen in de les zitten en hoe deze gebruikt worden. Op deze manier kan jij als leerkracht voorbereid aan de slag met het geven van Faqta lessen voor groep 5 t/m 8. Bekijk op de onderstaande afbeelding de verschillende fases van een les. Onder de afbeelding worden deze verder uitgewerkt, samen met de start en afsluiting van een thema

Start van het thema

Voor de start van het thema, kun je kijken op de "Lesgeven"-pagina. Hier staat alle informatie die je nodig hebt voor het voorbereiden en geven van je lessen. Hier staan bijvoorbeeld de leerdoelen en extra achtergrondinformatie van het thema. Ook vind je hier verschillend leerkracht- en lesmateriaal, zoals een materialenlijst en werkbladen. Kortom, alles om thema's voor te bereiden

Tip: Bekijk samen met je leerlingen voor de start van een thema de "Dit ga je ontdekken" tegel. Hiermee maken je leerlingen kennis met het thema en zien ze gelijk wat ze in het thema gaan leren.

1) Start de les

Start je les klassikaal en bespreek met je leerlingen wat er de vorige les geleerd is en wat ze denken deze les te leren. In één les kun je ongeveer 1 à 2 tegels behandelen met de bijbehorende verwerkingsopdracht(en). Scrol verder naar beneden op de lesgeven-pagina om je in te lezen in een specifiek deel (drie tegels). Of kijk in de themavoorbereiding (PDF) en lees verschillende suggesties voor de start van het deel.

Bekijk de afbeelding hieronder en beweeg over de icoontjes voor meer informatie:

2) Aan de slag met de tegels

Nadat je de les hebt opgestart, kunnen jij en je leerlingen verder met het doorlopen van de tegels. In één les doorloop je dus ongeveer twee tegels, afhankelijk van de grootte van de tegels en verwerkingsopdrachten. Je kunt dit klassikaal doen, maar je kunt leerlingen ook zelfstandig of in groepjes aan het werk zetten.

  • Wil je klassikaal de tegels doorlopen?
    Bekijk en bespreek de tegels op het digibord. Door hardop denkvragen te stellen en samen de opdrachten te maken, betrek je leerlingen actief bij de lesinhoud. Bekijk in de themavoorbereiding (PDF) welke verdiepingsvragen je kunt stellen om leerlingen verder tot nadenken te stimuleren.
  • Wil je leerlingen zelfstandig of in groepjes de tegels laten doorlopen?
    Nadat je de les klassikaal hebt opgestart, kunnen de leerlingen inloggen op het leerplatform. Ze kunnen zowel zelfstandig of in groepjes de tegels doorlopen. Door rond te lopen en de wie-is-waar-pagina te bekijken, kun je de voortgang van je leerlingen bijhouden. Gebruik ook hier de verdiepingsvragen om het gesprek met je leerlingen te stimuleren.

3) Aan de slag met het doeboek

Als de leerlingen een tegel hebben afgesloten, kunnen ze aan de slag met de bijbehorende opdracht uit het doeboek en/of werkblad. Wanneer ze klaar zijn het de verwerkingsopdracht, kunnen ze door naar de volgende tegel. 

Tip: Check voor het begin van de les of je alle benodigde materialen hebt voor de verwerkingsopdracht. Een overzicht hiervan vind je op de lesgeven-pagina in de materialenlijst (PDF).

4) Afsluiten van de les

Sluit je les klassikaal af en reflecteer op wat er geleerd is. In de themavoorbereiding (PDF) vind je daar suggesties voor.

Thema afsluiten

Om meer te lezen over een thema afsluiten kan je dit artikel raadplegen.