Lees in dit artikel meer over de opbouw van een Faqta les in groep 3 en 4 voor Faqta versie 2.
Met de vernieuwingen van Faqta Wereld versie 2 hebben we gekeken hoe het lesmateriaal nog beter kan aansluiten op de dagelijkse lespraktijk van onze gebruikers. Op basis van de feedback die we hebben verzameld, hebben we onder meer aanpassingen gemaakt in de groep 3 en 4 thema's. Met de thema's van Faqta Wereld versie 2 is het bijvoorbeeld mogelijk om een volledig doorlopende leerlijn met de school te doorlopen. Benieuwd naar de doorlopende leerlijnen die beschikbaar zijn voor Faqta versie 2? Bekijk dan dit artikel. Lees in dit artikel meer over de opbouw van een groep 3 en 4 les voor Faqta versie 2.
Start van het thema
Maak de leerlingen tijdens de start enthousiast over de onderwerpen waar ze tijdens het thema meer over zullen leren. Faqta biedt hiervoor de "Dit-ga-je-ontdekken"-tegel, waar leerlingen een voorproefje krijgen van de lesstof en kunnen zien welke leerdoelen ze zullen behalen. Voel je ook vrij om een eigen invulling te geven aan de thema start.
Daarnaast kun je al het benodigde materiaal en belangrijke informatie voor de voorbereiding van je lessen vinden op de "Lesgeven"-pagina. Het wordt aangeraden om de Themavoorbereiding (PDF) te raadplegen voor de voorbereiding van je lessen. Met Faqta versie 2 is de themavoorbereiding verder uitgebreid met:
- Modelscripts bij de video's en klikplaten, zodat jij als leerkracht laagdrempelig kunt modelen tijdens het doorlopen van de tegels.
- Lestips, bij elke laatste les van een deel. In de tip staan ideeën en praktische suggesties die je eventueel kunt toepassen in de les.
- Verdiepingsvragen, bij elke tegel. Deze vragen brengen het denkproces van de leerlingen op gang.
- Goede antwoorden, bij elke vraag die wordt gesteld. Op die manier weet jij als leerkracht beter in welke richting de leerlingen kunnen denken en kun je ze beter begeleiden bij het beantwoorden van vragen.
Bekijk de afbeelding hieronder voor een overzicht van de vernieuwde themavoorbereiding.
1) Start van de les
Start elke les klassikaal op, bespreek bijvoorbeeld met de leerlingen wat ze de vorige les hebben geleerd en wat ze denken deze les te gaan leren. Ga vervolgens aan de slag met de tegels. In één les van 45 tot 60 minuten, kun je drie tegels behandelen. De eerste twee tegels staan in het teken van verdieping: de leerlingen leren meer over een bepaald onderwerp. De derde tegel staat in het teken van verwerking: de leerlingen maken een bijbehorende verwerkingsopdracht. Deze drie tegels vormen samen een deel. Zie ook de afbeelding hieronder voor een overzicht.
Scrol verder naar beneden op de Lesgeven-pagina om je in te lezen in een specifiek deel. Of kijk in de themavoorbereiding (PDF) en bereid je voor op de les.
2) Aan de slag met de tegels
Nadat je de les hebt opgestart, kunnen jij en je leerlingen verder met het doorlopen van de tegels. In één les doorloop je dus ongeveer drie tegels waarvan de eerste twee inhoudelijk zijn. Bij Faqta versie 2 hebben alle tegels dezelfde opbouw gekregen. Deze opbouw is als volgt:
- De eerste tegel van een deel start met een Dit-ga-je-ontdekken-tegel voor dat deel.
- Daarna start elke tegel met een activeringsvraag. Hiermee worden de leerlingen geactiveerd om alvast na te denken over het onderwerp uit de tegel.
- Vervolgens kijken de leerlingen een kennisvideo. Tijdens het bekijken van de video doen leerlingen kennis op over het onderwerp uit de tegel.
- De video wordt gevolgd door twee verwerkingsvragen, waarvan de eerste een eenvoudigere vraag betreft en de tweede vraag meer uitdaging biedt. De vragen hebben betrekking op de kennisvideo en helpen met het verwerken van de leerstof.
- Daarna komt er een interactieve klikplaat, waarmee de leerlingen extra kennis opdoen over het onderwerp uit de tegel.
- Ook de klikplaat wordt gevolgd door twee verwerkingsvragen, waarvan de eerste een eenvoudigere vraag betreft en de tweede vraag meer uitdaging biedt. De vragen helpen met het verwerken van de leerstof uit de klikplaat.
- Elke tweede tegel van een deel wordt afgesloten met een samenvattingsvraag. Hierbij moeten de leerlingen de juiste woorden invullen op de juiste plek en krijgen ze een overzicht van de informatie opgedaan in het deel. Daarna wordt er een overzicht gegeven van de belangrijke woorden uit het deel.
3) Aan de slag met het verwerkingsmateriaal
Nadat je de tegels hebt doorlopen met de klas, kunnen de leerlingen aan de slag met het verwerkingsmateriaal. Er zijn twee verwerkingsvormen beschikbaar:
- Het doeboek. Met het doeboek gaan leerlingen aan de slag met de verwerking van kennis en ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden, zoals kritisch denken en zelfregulering. Een doeboek opdracht neemt ongeveer 30 tot 45 minuten in beslag. In de themavoorbereiding kun je handige tips vinden voor extra begeleiding, extra uitdaging en een lestip behorende bij het doeboek.
Let op! Vanaf het schooljaar 2024/2025 kunnen doeboeken voor groep 3 en 4 thema's los worden besteld. Op dit moment is er één doeboek beschikbaar waarin alle thema's voor het jaar zijn verwerkt. - Het werkblad. Met het werkblad gaan de leerlingen aan de slag met de verwerking van kennis. Het werkblad neemt ongeveer 20 minuten in beslag. Voor het werkblad zijn er geen extra tips beschikbaar in de themavoorbereiding.
4) Afsluiting van de les
Sluit je les klassikaal af en reflecteer op wat er is geleerd met een van de afsluitingsvormen. Op de Lesgeven-pagina onder "Afsluiting" vind je verschillende manieren om een thema af te sluiten. Kies uit wat het beste past bij jou en je klas.
Zelf onderzoeken
Eén manier om een thema af te sluiten, is met de Zelf Onderzoeken-tegel. In deze tegel gaan de leerlingen aan de slag met onderzoekend leren en biedt daarom extra uitdaging en verdieping bij een thema. Benieuwd naar de aanpassingen van de Zelf-onderzoeken-tegel voor groep 4? Bekijk dan dit artikel en scrol naar beneden voor een overzicht.