1. Onze kennisbank
  2. Opbouw lesmateriaal
  3. Digitale Geletterdheid groep 5 t/m 8

De thema- en lesopbouw van digitale geletterdheid voor groep 5 t/m 8

In dit artikel kun je de opbouw van een digitale geletterdheid thema en les vinden voor groep 5 t/m 8.

Groep 5 t/m 8 Digitale geletterdheid

Het wordt steeds belangrijker dat jonge mensen goed kunnen omgaan met technologie. Daarom werkt Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) aan nieuwe kerndoelen voor digitale geletterdheid. Faqta heeft lesmateriaal ontwikkeld, zodat jouw leerlingen alvast kunnen oefenen met digitale vaardigheden. Lees in dit artikel over de opbouw van een digitale geletterdheid thema en les in groep 5 t/m 8. 

Hoe ziet een thema digitale geletterdheid eruit? 

De Digitale Geletterdheid thema's voor groep 5 t/m 8 bestaan uit 14 tegels. Elke tegel staat voor één les. De lessen zijn flexibel in te zetten en kunnen verspreid worden over het hele schooljaar. Je kunt zelf kiezen in welke volgorde je de lessen aanbiedt. Zie het als een bibliotheek aan onderwerpen per thema, die je kunt inzetten op de momenten wanneer jij ze passend vindt. Bijvoorbeeld, als je online pestgedrag opmerkt in de klas dan kun je hier gelijk een les over geven. Bekijk ook de afbeelding hieronder van de themapagina voor groep 6. 

Wil je een digitale geletterdheid thema afsluiten? Daarvoor heb je twee opties. Je kunt het thema ten eerste evalueren met het evaluatieblad. Je leerlingen kunnen ook een presentatie maken over het thema. Hiervoor zijn meerdere presentatiehulpbladen beschikbaar. Bekijk het kopje "Afsluiting" op de "Lesgeven"-pagina voor de lesmaterialen. 

Hoe ziet een les digitale geletterdheid eruit? 

De digitale geletterdheid lessen voor groep 5 t/m 8 zijn op dezelfde manier opgebouwd. Een les digitale geletterdheid (+/- 45 min) ziet er als volgt uit: 

  1. Doorlopen van de tegel (+/- 15 min). Kies de les die je van te voren hebt ingepland. Of kies een les uit die je passend vindt voor het moment. Je kunt de tegel klassikaal doorlopen of leerlingen zelfstandig de tegel laten maken. In de tegels staan educatieve video's en verwerkingsvragen over het onderwerp van de les. 
  2. Maken van het werkblad (+/- 30 min). Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met het werkblad. Bij elke les hoort één werkblad. Je leerlingen passen hiermee de kennis toe die is opgedaan in de tegel. Afhankelijk van hoeveel tijd je wilt besteden aan het onderwerp, kun je hier korter of langer over doen.
  3. Nakijken van werkblad. Ter afsluiting van de les kun je ervoor kiezen om de opdracht uit het werkblad te beoordelen met een cijfer. Voor het geven van een cijfer zijn nakijkbladen en kijkwijzers beschikbaar. Je hoeft echter geen cijfer te geven.

Wil je weten hoe een digitale geletterdheid thema en les eruit ziet in groep 1 t/m 4? Bekijk dan dit artikel